Основна школа "Ђура Јакшић", с обзиром да покрива подручје пет села, има различите године почетка рада.
Најстарија је школа у Великом Селу, отворена 1845.године-као најстарија школа у округу, потом у Топоници-у осмој деценији деветнаестог века, Крављем Долу-1900.године, затим у Врбници и на крају у Шљивовцу.
Школске зграде грађене су истим историјским редом, па је најстарија она у Великом селу (последњих година XIX века), потом у Топоници, која је два пута дозиђавана да би примила све већи број ђака, Крављем долу, па у Врбници и Шљивовцу.
У последњих неколико година због миграције становништва из села у град, као и због одлазка у иностранство, постепено се смањује бројно стање ученика. У школи ради стручни наставни кадар, једино је нестручно заступљена настава из појединих предмета. Руководство школе у сарадњи са локалном средином и родитељима настоји да ученицима обезбеди што повољније услове у школи, тако да се ученици осећају сигурно и безбедно у школи.
Школа у Топоници повезана је са подручним одељењима асфалтним путевима. У насељима равничарског типа становништво се углавном бави пољопривредом, а има и оних који су на привременом раду у иностранству.
Говорно подручје је мешовито (влашки и српски). Школа покрива подручје са очуваном природном средином и изворима чисте воде, са листопадном и четинарском шумом. У близини је манастир Заова и манастир Сестрољин.
Цетрална школа се налази у самом центру Топонице и повезана је асфалтним улицама са свим деловима села, тако да ученици несметано долазе у школу пешице.
Школа постоји преко 120 година. На овој локацији је била стара зграда која је реновирана и проширена са још једним блоком.
Својим унутрашњим и спољним изгледом и функционалношћу плени погледе пролазника. Школа има 7 учионица општег типа, просторију за припремно одељење, библиотеку, кухињу и трпезарију, зборницу, кабинет за информатику, директорску канцеларију, канцеларију административно-благајничког особља, просторија за помоћно и техничко особље и санитарни чворови за ученике и наставнике. Школа такође поседује и подрум и котларницу, помоћну зграду и просторију за архиву докумената. Матична школа поседује и спортско-рекреативне терене за фудбал, кошарку и рукомет. У школи је централно грејање. Школа има електронско издање летописа "Летопис наше школе" који уређује тим за израду летописа уз сарадњу са ученицима. Ученицима матичне школе и издвојених одељења обезбеђена је ужина.
У току школске године 2013/14. обављени су радови на санацији крова, како би се решио проблем прокишњавања.
Монтирана је табла и кош на терену за кошарку у двришту школе. У току школске 2014/15. обављени су радови на фасади школе у Топоници, када је постављена термоизолација.
Током школске 2015/16. године матична школа броји 2 одељења разредне наставе:
1. и 4. разред - наставу изводи Сенка Мишић, професор разредне наставе
2. и 3. разред - наставу изводи Марко Живковић, професор разредне наставе
Наставно особље: У школи је запослено 23 професора и наставника од којих је 6 у разредној настави, 2 наставника енглеског језика, 16 у предметној настави, стручни сарадници (педагог, библиотекар), секретар школе, директор школе и рачуновођа.
Опремљеност школе: Школа је солидно опремљена наставним средствима. Школа поседује пројектор, графоскоп и касетофон са ЦД-ом, телевизор. Учионице су опремљене адекватним и потребним наставним средствима, која задовољавају нормативе. Школа врши сталну набавку нових наставних средстава у складу са могућностима. Кабинет за информатику је опремљен са 16 савремених рачунара, 2 штампача, скенером ДВД читачем, ЦД резачем. Континуирано се врши обнављање школског намештаја за ученике. Школа поседује библиотеку са великим избором лектире и савремених дела.
Ресурси средине: Школа има развијену сарадњу са локалном заједницом. То је дугогодишња сарадња, која се стално проширује и продубљује на обострану корист и задовољство. Врата школе су према локалној заједници стално отворена за сарадњу. Родитељи и представници локалне заједнице помажу школи око организације прослава и приредби ученика.
Уважавање узрасних, развојних и индивидуалних карактеристика деце: Да би се разлике међу ученицима у погледу начина учења и брзине напредовања поштовале, односно уважавале, неопходно је да се настава и образовање индивидуализују. То значи да се садржаји рада, степен њихове сложености и облици организације процеса учења прилагођавају индивидуалним особеностима, интересовањима и потребама, како би се сваком ученику омогућило да развије знање и вештине дефинисане циљевима и задацима образовања.
Потребе деце и локалне заједнице: Родитељи су исказали потребу да се код деце развијају вештине за свакодневне животне ситуације, ако и потребу да се развија критички став према реалном свету, подстичући децу на развијање истраживачког духа. Узети су у обзир и подаци о потребама локалне заједнице (све више се намеће потреба за развијањем еколошке свести код деце, као и за буђење љубави према природи и животном окружењу).